E 30 E 30 E 30
E 30 E 30 E 30
BMW TO NIE MARKA, TO STYL ŻYCIA :D
Skoro już istnieje temat to trzeba by go troszkę uzupełnić
BMW E30 jest koleją generacją "trójki", która zastępuje starszy model E21. Produkcję E30 rozpoczęto w 1982 roku i trwała nieprzerywanie do 1994 roku. Samochód występował w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowe cabrio, dostępna była również niewielka seria tzw. baur cabrio, czyli częściowy kabriolet. Sedany produkowane były tylko do 1991 r gdyż w tym czasie zadebiutowała kolejna generacja BMW serii 3 - model E36.
E30 było dostępne na czterech rynkach: europejskim, amerykańskim, japońskim i południowoafrykańskim.
Samochód produkowany był w wielu wersjach silnikowych, najsłabsza jednostka posiadała moc 86 KM a najmocniejsza miała 215 KM. Większość dostępnych silników było benzynowych, cztero lub sześciocylindrowych. E30 posiadało tylko dwa diesle 324d i 324td.
Najmocniejsze silniki dostępne były w kultowej wersji M3, była to pierwsza M3 z koncernu BMW. Dostępna była tylko na rynku europejskim. Następnym ciekawym modelem była wersja 325ix, "x" w nazwie oznaczał, że mamy do czynienia z napędem na cztery koła.
Kolejnym rodzynkiem E30 była wersja 333i stworzona w 1986 r w Południowej Afryce wyposażona w silnik 3,3 l M30 tzw. "duża szóstka". Obecnie jest to model kolekcjonerski.
W Ameryce samochody trochę się różniły od swoich europejskich braci. Miały przedłużany przedni i tylni zderzak wykończony metalem. Nazywano je potocznie "trampolina" ("diving boards"). Ostatecznie wrócono do plastikowych zderzaków 1989 roku.
Najpopularniejsze silniki stosowane do BMW E30 to były czterocylindrowe M10 i sześciocylindrowe M20. W modelu 316 zastosowano silnik M10 wyposażony w gaźnik który miał 90 KM za to nie zbyt drogi. W Portugalii z powodu wysokich opłat od pojemności silnika oferowano 316 wyposażoną w stary silnik o pojemności 1573 cc o mocy 75 KM znany z modelu E21 i jeszcze starszego BMW 1502.
W 1987 BMW E30 przeszło modyfikacje. Zmiany dosięgły również silniki. W motorze M20 zmieniono podawanie paliwa z Bosch Jetronic na Bosch Motronic. W silnikach czterocylindrowych nastąpiła duża zmiana, starsze M10 zostały zastąpione nowymi M40, zamiast głośnych łańcuchów zastosowano pasek rozrządu, przez co zyskały większą nowoczesność i moc.
Dane o modelach BMW E30.
Model Rok Pojemność Kod silnika Cylindry Moment Moc (kw/KM) Katalizator Wtrysk
316 1982-87 1573 M98 4 149 Nm 56 / 75 Nie gaźnik
316 1982-87 1754 M10 B18 4 140 / 4000 Nm 66/90/5500 Nie gaźnik
316i 1987-88 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak -
316i 1988-94 1596 M40 B16 4 141 / 4250 Nm 73/100/5500 Tak wtrysk
318i 1983-86 1766 M10 B18 4 145 / 4500 Nm 77/105/5800 Nie gaźnik
318i 1984-87 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak wtrysk
318i 1987-94 1795 M40 B18 4 165 / 4250 Nm 83/113/5500 Tak wtrysk
318iS 1989-91 1573 M42 B18 4 172 / 4600 Nm 100/136/6000 Tak wtrysk
320i 1983-86 1990 M20 B20 6 170 / 4000 Nm 92/125/5800 Nie wtrysk
320i 1986-92 1990 M20 B20 6 164 / 4300 Nm 95/129/6000 Tak wtrysk
320iS 1987-90 1990 S14 4 210 / 4800 Nm 141/192/6900 Nie wtrysk
323i 1883 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 102/139/53000 Nie -
323i 1983-85 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 110/150/6000 Nie wtrysk
324d 1985-91 2443 M21 6 152 / 2500 Nm 63/86/4600 - wtrysk
324td 1987-91 2443 M21 6 220 / 2400 Nm 85/115/4800 - wtrysk
325i/ix 1985-86 2494 M20 B25 6 226 / 4000 Nm 126/171/5800 Nie wtrysk
325i/ix 1986-92 2494 M20 B25 6 222 / 4300 Nm 126/170/5800 Tak wtrysk
325e 1985-86 2693 M20 B27 6 230 / 3200 Nm 90/122/4250 Tak wtrysk
325e 1986-87 2693 M20 B27 6 230 / 3250 Nm 95/129/4800 Tak wtrysk
333i 1985 3210 M30 6 285 / 4300 Nm 145/197/5000 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 240 / 4750 Nm 147/200/6750 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 143/195/6750 Tak wtrysk
M3 Evo II 04-06/1988 2302 S14 4 245 / 4600 Nm 162/220/6750 Nie wtrysk
M3 Cecotto 04-07/1989 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 158/215/6750 Tak wtrysk
M3 Sport Evo III 01-03/1990 2453 S14 4 240 / 4750 Nm 175/238/7000 Tak wtrysk
BMW E30 jest koleją generacją "trójki", która zastępuje starszy model E21. Produkcję E30 rozpoczęto w 1982 roku i trwała nieprzerywanie do 1994 roku. Samochód występował w czterech wersjach nadwozia: 2-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowe cabrio, dostępna była również niewielka seria tzw. baur cabrio, czyli częściowy kabriolet. Sedany produkowane były tylko do 1991 r gdyż w tym czasie zadebiutowała kolejna generacja BMW serii 3 - model E36.
E30 było dostępne na czterech rynkach: europejskim, amerykańskim, japońskim i południowoafrykańskim.
Samochód produkowany był w wielu wersjach silnikowych, najsłabsza jednostka posiadała moc 86 KM a najmocniejsza miała 215 KM. Większość dostępnych silników było benzynowych, cztero lub sześciocylindrowych. E30 posiadało tylko dwa diesle 324d i 324td.
Najmocniejsze silniki dostępne były w kultowej wersji M3, była to pierwsza M3 z koncernu BMW. Dostępna była tylko na rynku europejskim. Następnym ciekawym modelem była wersja 325ix, "x" w nazwie oznaczał, że mamy do czynienia z napędem na cztery koła.
Kolejnym rodzynkiem E30 była wersja 333i stworzona w 1986 r w Południowej Afryce wyposażona w silnik 3,3 l M30 tzw. "duża szóstka". Obecnie jest to model kolekcjonerski.
W Ameryce samochody trochę się różniły od swoich europejskich braci. Miały przedłużany przedni i tylni zderzak wykończony metalem. Nazywano je potocznie "trampolina" ("diving boards"). Ostatecznie wrócono do plastikowych zderzaków 1989 roku.
Najpopularniejsze silniki stosowane do BMW E30 to były czterocylindrowe M10 i sześciocylindrowe M20. W modelu 316 zastosowano silnik M10 wyposażony w gaźnik który miał 90 KM za to nie zbyt drogi. W Portugalii z powodu wysokich opłat od pojemności silnika oferowano 316 wyposażoną w stary silnik o pojemności 1573 cc o mocy 75 KM znany z modelu E21 i jeszcze starszego BMW 1502.
W 1987 BMW E30 przeszło modyfikacje. Zmiany dosięgły również silniki. W motorze M20 zmieniono podawanie paliwa z Bosch Jetronic na Bosch Motronic. W silnikach czterocylindrowych nastąpiła duża zmiana, starsze M10 zostały zastąpione nowymi M40, zamiast głośnych łańcuchów zastosowano pasek rozrządu, przez co zyskały większą nowoczesność i moc.
Dane o modelach BMW E30.
Model Rok Pojemność Kod silnika Cylindry Moment Moc (kw/KM) Katalizator Wtrysk
316 1982-87 1573 M98 4 149 Nm 56 / 75 Nie gaźnik
316 1982-87 1754 M10 B18 4 140 / 4000 Nm 66/90/5500 Nie gaźnik
316i 1987-88 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak -
316i 1988-94 1596 M40 B16 4 141 / 4250 Nm 73/100/5500 Tak wtrysk
318i 1983-86 1766 M10 B18 4 145 / 4500 Nm 77/105/5800 Nie gaźnik
318i 1984-87 1766 M10 B18 4 140 / 4500 Nm 75/102/5800 Tak wtrysk
318i 1987-94 1795 M40 B18 4 165 / 4250 Nm 83/113/5500 Tak wtrysk
318iS 1989-91 1573 M42 B18 4 172 / 4600 Nm 100/136/6000 Tak wtrysk
320i 1983-86 1990 M20 B20 6 170 / 4000 Nm 92/125/5800 Nie wtrysk
320i 1986-92 1990 M20 B20 6 164 / 4300 Nm 95/129/6000 Tak wtrysk
320iS 1987-90 1990 S14 4 210 / 4800 Nm 141/192/6900 Nie wtrysk
323i 1883 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 102/139/53000 Nie -
323i 1983-85 2316 M20 B23 6 205 / 4000 Nm 110/150/6000 Nie wtrysk
324d 1985-91 2443 M21 6 152 / 2500 Nm 63/86/4600 - wtrysk
324td 1987-91 2443 M21 6 220 / 2400 Nm 85/115/4800 - wtrysk
325i/ix 1985-86 2494 M20 B25 6 226 / 4000 Nm 126/171/5800 Nie wtrysk
325i/ix 1986-92 2494 M20 B25 6 222 / 4300 Nm 126/170/5800 Tak wtrysk
325e 1985-86 2693 M20 B27 6 230 / 3200 Nm 90/122/4250 Tak wtrysk
325e 1986-87 2693 M20 B27 6 230 / 3250 Nm 95/129/4800 Tak wtrysk
333i 1985 3210 M30 6 285 / 4300 Nm 145/197/5000 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 240 / 4750 Nm 147/200/6750 Nie wtrysk
M3 1986 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 143/195/6750 Tak wtrysk
M3 Evo II 04-06/1988 2302 S14 4 245 / 4600 Nm 162/220/6750 Nie wtrysk
M3 Cecotto 04-07/1989 2302 S14 4 230 / 4750 Nm 158/215/6750 Tak wtrysk
M3 Sport Evo III 01-03/1990 2453 S14 4 240 / 4750 Nm 175/238/7000 Tak wtrysk
- ///M-arcin
- Posty: 2745
- Rejestracja: 19 mar 2011, 14:12
- Lokalizacja: Kościan
- Kontaktowanie:
- ///M-arcin
- Posty: 2745
- Rejestracja: 19 mar 2011, 14:12
- Lokalizacja: Kościan
- Kontaktowanie:
Po takich drogach i na na takiej glebie można śmigać ;) ciekawe jak daleko by u Nas w Polsce zajechała nic nie urywając
Ostatnio zmieniony 11 sty 2013, 9:07 przez BUBU, łącznie zmieniany 1 raz.
Jedziemy za miasto na małą imprezę
Moja Beema ryczy jak zwierzę
Głos silnika małą rajcuje
Moja, moja mała, ja to wiem, ja to czuję!
Moja Beema ryczy jak zwierzę
Głos silnika małą rajcuje
Moja, moja mała, ja to wiem, ja to czuję!
a teraz ciemna strona driftu
http://www.youtube.com/watch?v=WbzbyZQ15OQ
http://www.youtube.com/watch?v=WbzbyZQ15OQ
- ///M-arcin
- Posty: 2745
- Rejestracja: 19 mar 2011, 14:12
- Lokalizacja: Kościan
- Kontaktowanie:
nowoczesne stoły
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości